Dato/klokkeslett: 07 Sep 2010, 18:35

Tidssone UTC [ DST ]

Opprett et nytt emne Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 30 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Heisann :))
InnleggSkrevet: 28 Feb 2010, 17:56 
Avlogget
Bruker
Bruker
Brukerens avatar

Navnet er som sikkert de fleste av dere skjønner Tina, og jeg er ei hestefrelst jente på 17 år. Den siste tiden har jeg fått øynene opp for marsvin, og jeg driver nå og skal lære meg mest mulig om de for så å gå til anskaffelse av det selv. Kommer forresten fra Hedmark, nærmere bestemt Alvdal, og der går jeg på Storsteigen Vgs. Stortrives! :D

Mitt marsvinhold kommer til å foregå på et eget rom. Dette rommet er stort med lyse vegger, teppegulv og en rød rullegardin foran vinduet. Det er naborommet til rommet mitt, og ligger derfor ganske sosialt til. Skal legge inn bilder av rommet senere i kveld. Har pekt meg ut et bur av merket Ferplast, med blå bunn og nettingfarga topp, og gråhvitt interiør. Knallfint! Har også veldig stilig utforming, så jeg kan se om jeg finner bilder av det. Koster en tusenlapp, men regner med at det er verdt det da det er stort og fint å se på. (Betaler forøvrig alt selv med stipendpenger :lol:). Har og vært på dyrebutikken og sett på marsvinbeibier, helt herlige alle sammen, men falt for en mørk brun en. Utrolig skjønn! Navnet på det første marsvinet kommer til å være Hedvig eller Lukas, kommer helt an på kjønn :)

Tenkte det sånn at jeg først skal kjøpe et enslig marsvin, som jeg skal bli så godt kjent med som mulig før jeg kjøper ett til etter par - tre uker. Er dette ok? Har fått med meg såpass at de er flokkdyr, og dette har jeg full forståelse for da det er likt med hestan. Så jeg kommer uansett til å gå til anskaffelse av ett til, men vil gjerne bli kjent med den ene før jeg tar på meg en til, da blir alt litt lettere :søt: Rommet de vil bo på er helt trygt, så de kan ferdes rundt som de selv vil, og jeg har tenkt til å bruke plastkasser til å lage hus og diverse greier til de. Har masse stæsj som jeg kommer til å legge ut bilder av, hih. Ellers så har jeg ikke så mye mer å si, annet enn at forumet her virker helt knall! :D

Topp

Innleggets emne: Re: Heisann :))
InnleggSkrevet: 28 Feb 2010, 18:00 
Avlogget
Avansert bruker
Avansert bruker
Brukerens avatar

Velkommen :heihei:

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2010, 18:01 
Avlogget
Super Bruker
Super Bruker
Brukerens avatar

:heihei:

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2010, 18:27 
Avlogget
Mini Bruker
Mini Bruker
Brukerens avatar

Hei og velkommen. :heihei:

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2010, 18:58 
Avlogget
Bruker
Bruker
Brukerens avatar

Tusen takk :D

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2010, 19:02 
Avlogget
Avansert bruker
Avansert bruker
Brukerens avatar

Jeg synes du burde få dine marsvin fra en opdrætter - når man køber marsvin hos en forretning, kan der være så meget galt med dem, da dem i forretningen kun tænker på at få solgt dyrene og ikke går op i deres ve og vel..
Men der findes så mange gode opdrættere, så brug lidt tid på at undersøge de forskellige racer, se hvilken race du kunne tænke dig :mrgreen:

Og velkommen til :-)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2010, 19:13 
Avlogget
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Hei og Velkommen hit, håper du vil trives :mrgreen:

ellers må jeg si meg enig med Nallesommer, når man kjøper dyr i dyrebutikk, vet man desverre ikke hva man får med seg hjem ... kjøper man ei jente, risikerer man at hun er drektig, da veldig mange dyrebutikker ikke er flinke til å skille kjønnene ... en annen ting er at man gjerne får hjem dyr med utøy eller sykdommer ... det finnes selvsagt dyrebutikker som har styr på alt dette, men det er desverre ganske langt mellom dem ...

ellers ville jeg ikke vært redd for å kjøpe begge to på en gang, min erfaring er faktisk at hvis man kjøper 2 samtidig, blir de fortere tamme, en hvis man kjøper dem en og en ... dette tror jeg er fordi de er tryggere på seg selv når de har en burvenn ... men hvis du heller vil gjøre det sånn som du har beskrevet, er det nok ikke noen krise, det heller, så lenge du regner med å kjøpe en til ganske snart, jeg tror bare ikke det har noen særlig hensikt :wink: og en bitteliten nettopp avvendt baby synes nok et stor bur helt alene er litt skummelt ... men det går nok fint uansett hva du velger å gjøre :wink:

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2010, 19:20 
Avlogget
Avansert bruker
Avansert bruker
Brukerens avatar

Ja, en idé kunne jo for eksempel være, at du købte to søskende eller to brødre, der burde jo ikke være nogle problemer med at de gik sammen =)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2010, 19:26 
Avlogget
Bruker
Bruker
Brukerens avatar

Tusen takk for tips og råd ang. kjøp :) Saken er den at jeg ikke vet om noen marsvinoppdrett i Hedmark, har søkt litt rundt men finner så altfor lite. Og de få jeg finner har ikke fått oppdatert sidene sine eller noe slikt på to år osv, så blir litt skeptisk på om oppdrettene er oppe enda. Men kan jo selvsagt ringe og høre! Finner heller nesten ingenting på finn.no eller dyrenett. De fra dyrebutikken er ikke leveringsklare før neste mandag, og da er de rundt 4 - 5 uker? Rekker de å pare seg på så kort tid? :con: De står i et lukket rom i dyrebutikken i et bur med mora og en hunn til, som også har unger. Så er endel unger i samme buret, men alle virket friske og oppegående, de løp rundt og lekte når jeg så. Tenkte jeg sku ta bilder når jeg drar dit neste gang, så kan dere få se :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2010, 19:51 
Avlogget
Kjendisen
Kjendisen
Brukerens avatar

Velkommen :heihei:

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2010, 19:58 
Avlogget
Bruker
Bruker
Brukerens avatar

Takktakk :D

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2010, 20:16 
Pålogget
Fast Leieboer
Fast Leieboer
Brukerens avatar

Velkommen hit! :mrgreen:

Må si meg enig med Nallesommer og Tine.. Selv var jeg av de uheldige å kjøpe et sykt marsvin fra dyrebutikk første gang jeg skaffet meg marsvin. På toppen av kaka fikk jeg også servert tre forskjellige løgn-historier (rosett, at de løfta svinet etter nakken når de bytta bur på det og at det var blitt mishandla og levert inn :shock: ) for hvorfor marsvinet ikke hadde pels i nakken :roll:

Som oftest løser det seg veldig fint å kjøpe fra andre steder i landet også :) Selv har jeg jo marsvin fra både sverige, danmark og rundt om kring i Norge (det har vel de fleste andre her også) og de har snille marsvinfolk hjulpet meg å få hjem :mrgreen: Det er noe av det fine med marsvinmiljøet, alle er som regel veldig hjelpsomme med å frakte marsvin :D

Men uansett hva du gjør, lykke til :mrgreen:

www.ebeknes.no

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2010, 20:20 
Avlogget
Avansert bruker
Avansert bruker
Brukerens avatar

Enig med Elisabeth - i marsvine-verdenen er menneskerne så venlige til at hjælpe - jeg er selv ved at finde noget udenlandsk blod til mit opdræt, f.eks. fra norge .. Transport kan man for det meste finde, bare man har en smule tålmodighed (hvilket kan være et stort problem! :mrgreen: hehe)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2010, 20:25 
Avlogget
Bruker
Bruker
Brukerens avatar

Elisabeth skrev:

Må si meg enig med Nallesommer og Tine.. Selv var jeg av de uheldige å kjøpe et sykt marsvin fra dyrebutikk første gang jeg skaffet meg marsvin. På toppen av kaka fikk jeg også servert tre forskjellige løgn-historier (rosett, at de løfta svinet etter nakken når de bytta bur på det og at det var blitt mishandla og levert inn :shock: ) for hvorfor marsvinet ikke hadde pels i nakken :roll:

Som oftest løser det seg veldig fint å kjøpe fra andre steder i landet også :) Selv har jeg jo marsvin fra både sverige, danmark og rundt om kring i Norge (det har vel de fleste andre her også) og de har snille marsvinfolk hjulpet meg å få hjem :mrgreen: Det er noe av det fine med marsvinmiljøet, alle er som regel veldig hjelpsomme med å frakte marsvin :D

Er det mulig? Dyrebutikkfolk er jaggu sleipe >:x Åssen gikk det med det marsvinet da?
Har alltid hatt det for meg at det er unge folk som driver med marsvinoppdrett, og at de dermed ikke har lappen. Men er jo supert hvis det hadde vært noen med oppdrett som hadde vært behjelpelig med frakt, for da får de jo se marsvinets nye hjem i samme slengen, noe jeg syns er viktig når folk gir fra seg dyr :) Skal google marsvinoppdrett nå, så sender jeg på litt mailer her og der. Tusen takk for masse hjelp, for et utrolig bra miljø det er her, kjempesnille er dere(!!!) :thumb2:

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2010, 20:35 
Avlogget
Avansert bruker
Avansert bruker
Brukerens avatar

Velkommen hit :)

Ikke alle butikker er like teite. Ikke der jeg jobber :wink: De nekter å kjøpe inn fra steder de vet driver med masse oppdrett og steder de ikke vet nok om dyrene :) Kun seriøse steder.

Anyway, de fleste oppdrettere finner nok en eller annen måte å få dyrene fraktet på. Tror b.la. Det er noen som skal forbi deg i slutten av mars :)

http://www.kjellegaard.no/marsvin.html

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2010, 20:41 
Pålogget
Fast Leieboer
Fast Leieboer
Brukerens avatar

Tina skrev:
Elisabeth skrev:

Er det mulig? Dyrebutikkfolk er jaggu sleipe >:x Åssen gikk det med det marsvinet da?
Har alltid hatt det for meg at det er unge folk som driver med marsvinoppdrett, og at de dermed ikke har lappen. Men er jo supert hvis det hadde vært noen med oppdrett som hadde vært behjelpelig med frakt, for da får de jo se marsvinets nye hjem i samme slengen, noe jeg syns er viktig når folk gir fra seg dyr :) Skal google marsvinoppdrett nå, så sender jeg på litt mailer her og der. Tusen takk for masse hjelp, for et utrolig bra miljø det er her, kjempesnille er dere(!!!) :thumb2:

Etter en tur til dyrelegen (som sånn sett var like useriøs) så fikk vi vite at det var en infeksjon som var på bedringens vei. Men det er jo helt sykt hva de kan finne på å fortelle :roll:

Men som Hege sier er det jo selvfølgelig ikke slik alle steder (her har den heldigvis fått nye, seriøse eiere) :D

www.ebeknes.no

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2010, 20:52 
Avlogget
Avansert bruker
Avansert bruker
Brukerens avatar

Men desverre er det alt for mange steder som ikke er seriøse :) Jeg valgte oppdrettere når jeg skulle ha dyr igjen. Følte meg mye tryggere og man har litt mer å stille opp med hadde jeg nært sagt for ingen oppdretter (Håper jeg), vil selge dårlige dyr. Alle kan selvfølgelig være uheldige, men jeg tror nok de fleste oppdrette følger opp så godt de kan om uhellet skal være ute :) Dyrebutikker derimot :roll:

Uansett hva du velger så lykke til og håper vi får se de du velger deg her inne :)

http://www.kjellegaard.no/marsvin.html

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2010, 21:03 
Avlogget
Bruker
Bruker
Brukerens avatar

Elisabeth: Utrolig bra at det gikk bra med marsvinet da, lite gøy når dyrebutikker gir deg syke dyr, huff :| Når jeg kjøpte kanin på Tropehagen Zoo for et par år siden fikk jeg med kjøpekontrakt og gratis helsesjekk på nærmeste dyrehospital, kjempegreit :mrgreen:
Hege: Supert at dere er opptatt av å kun få inn marsvin fra folk med peiling, håper det er slik hos dyrebutikken vår og, skal høre med hu dyrebutikkdama neste gang jeg er der hvor hun har fått tak i de. Tror hun kanskje avler selv, for hun ville beholde hunnene når jeg spurte hvem som var tilsalgs. Så artig at noen oppdrettere skal forbi her i slutten av mars! Vet du hvem det er? Og isåfall, har de hjemmeside? :) Lover selvsagt å holde dere oppdatert med bilder osv :D

Men spør igjen, marsvinungene som er i dyrebutikken nå er leveringsklare neste mandag. Rekker de å pare hverandre og bli drektige innen den tid? Er to kull i et bur, sammen med to mammaer :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2010, 23:01 
Avlogget
Site Admin
Site Admin
Brukerens avatar

Hei, og velkommen hit :heihei:

Jeg anbefaler også å skaffe to med en gang. Det er lettere å få få dem tamme når de er trygge og lykkelige.
En liten marsvinbaby alene i et bur er ikke noe bra start på livet.
Mine to første marsvin var en jente på fem måneder og en på fem uker fra oppdretter.
Synes det var mange fordeler med dette. Den største var allerede tam, og kunne lære den lille masse om å være marsvin.
En annen fordel var at oppdretteren satte de to sammen for meg, slik at de gikk fint sammen da de kom til meg.

Den første tiden var det nok mest underholdende med den største, selv om babyjenta var veldig søt.
Fordi det tar litt tid før de utvikler personlighet og begynner å prate og kommunisere med deg.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2010, 23:02 
Avlogget
Site Admin
Site Admin
Brukerens avatar

Velkommen skal du være. :D

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2010, 23:20 
Avlogget
Bruker
Bruker
Brukerens avatar

Hm, ja, det høres mye bedre ut om jeg skaffer to med engang, så da venter jeg med å kjøpe til 15. mars, for har nå 1600kr, og vil bruke 1000 på bur, så får jeg bruke de resterende 600 på tilbehør og mat osv. Så da kjøper jeg heller marsvina når jeg får stipend att 15.mars. Men det kommer helt an på om det blir fra dyrebutikken eller oppdrett da, skal se litt mer på forskjellige oppdrett i mårra, og evt sende litt sms og mailer :) Men så er det en ting til, hu dyrebutikkdama sier hu kan finne ut kjønn, men er ikke alltid helt sikker, så hva hvis jeg har såpass uflaks at jeg får en søster og en bror, som senere får unger? :shock:

Tusen takk for hyggelig velkomst forresten :) Kjempekoselig!

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2010, 11:39 
Avlogget
Avansert bruker
Avansert bruker
Brukerens avatar

Velkommen hit! :heihei:

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2010, 23:41 
Avlogget
Avansert bruker
Avansert bruker
Brukerens avatar

:heihei: Velkommen hit til oss! :mrgreen:

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2010, 17:28 
Avlogget
Bruker
Bruker
Brukerens avatar

Tusen takk begge :D

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2010, 22:02 
Avlogget
Bruker
Bruker
Brukerens avatar

Idag har jeg kjøpt drømmeburet og sett på marsvinbeibiene igjen. Tok dessverre ikke med kameraet da jeg dro rett fra skola. Så på to glatthåra og et rosettmarsvin, har holdt av alle tre i tilfelle de to første jeg valgte ut ikke er av samme kjønn. Dyrebutikkdama skulle sørge for å finne ut kjønn innen 15.mars, for da skal jeg hente to stk dersom jeg ikke finner noe annet hos privatperson/oppdretter. Rosettmarsvinet var svart og hvit, kjempefint og leken, den andre var svart med grått skjær og en T i panna, så den hadde fått navnet Truls :lol: Den tredje var viltfarga, kjempeflott farge. Den var prikk lik dyrebutikkdamas tidligere marsvin Rupin, så den het det. Fikk selvsagt kalle de hva jeg ville dersom jeg kjøper akkurat de to, men falt virkelig for rosetten om jeg tenker meg om, rett og slett knallsøt. Så tror jeg vil hvertfall gå for den :) Fikk forresten buret som egt kosta 1000 kr for 800, og med masse hybelkaniner med på kjøpet da buret stod rett oppunder taket, hihi :lol: Veldig fornøyd med det, legger ut et par bilder så dere får se :)
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2010, 12:09 
Avlogget
Avansert bruker
Avansert bruker
Brukerens avatar

Flott bur. Hadde sånt tidligere da jeg bare hadde to. Du kan glede deg til at de ommøblerer. Mine elsker plasthuset, og det drar de med seg rundt i buret :jippi; Jeg fant fort ut at jeg bare bruke plastskåla løs i buret, for den havnet alltid opp ned :glis:

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2010, 19:33 
Avlogget
Bruker
Bruker
Brukerens avatar

Aw, herlig, tusen takk forresten! :mrgreen: Plasthuset er festa med sånne kliper man presser sammen og dytter imellom sprinklene, så forhåpentligvis får de ikke til å rive det løs. Eller er det slik på ditt og? :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2010, 19:39 
Avlogget
Bruker
Bruker
Brukerens avatar

Velkommen :) Flott bur da ! ;)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2010, 00:16 
Avlogget
Bruker
Bruker
Brukerens avatar

Tusen takk :)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2010, 16:17 
Avlogget
Avansert bruker
Avansert bruker
Brukerens avatar

Hei igjen.
Så ikke spørsmålet ditt før nå.
Ja, mitt plasthus skulle også kunne festes til buret, men de fikk det løst, så jeg har gitt opp, og bare setter inn buret i et hjørne. Hvor det havner henne i løpet av uka er umulig å se, for de elsker å flytte rundt på det :glis:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 30 innlegg ] 

Tidssone UTC [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum: